Liten hälsokontroll

Pris: 1 000 kr

En liten hälsokontroll passar dig som känner sig frisk och som i övrigt inte har några medicinska besvär. Hälsokontrollen baseras på ett blodprov som ger en allmän screening av din hälsa. Även de vanligaste riskfaktorerna för eventuell sjukdom kan identifieras.

Provtagning finns på många platser i landet.

Vi utvärdera sedan resultatet av ditt blodprov och skickar svaret till dig per brev efter ca 2-5 dagar.

Beställ din hälsokontroll via vårt formulär. I formuläret ingår också en hälsodeklaration som vägs in i analysen.

Följande analyser görs

Blodfetter

Det finns framför allt två sorters fett i blodet – kolesterol och triglycerider. Triglyceriderna används som energi i kroppen, och kolesterolet behövs för att bygga celler och bilda hormoner. Blir blodfetterna för höga kan det börja lagras fett inne i blodkärlen. Det kan leda till olika hjärt-kärlsjukdomar.

Blodstatus

Blodstatus är ett vanligt förekommande blodtest som rutinmässigt används för att få en övergripande status av olika celler i blodet.

Fasteblodglukos

Blodtest som mäter blodsocker för att ställa diagnosen Diabetes. Förutom diabetes kan förhöjda blodsockervärden också bero på andra sjukdomar som påverkar kroppens energisystem, t.ex. infektioner och bukspottskörtelsjukdom.

Prostata (PSA)

Blodprov för att upptäcka prostatacancer. En förhöjning av PSA-värdet behöver inte betyda att man har prostatacancer, det kan bero på andra orsaker t.ex. prostataförstoring. På samma sätt kan ett normalt värde inte helt och hållet utesluta prostatacancer. Resultatet måste alltid värderas utifrån vilka besvär man har och vad andra undersökningar visar.

Sänka (SR)

Sänka (SR) är ett vanligt test som utförs på blod för att finna tecken på kronisk inflammation eller annan sjukdom.

Vätskestatus

Vätskestatus är ett vanligt förekommande blodtest som ger en bild av vätskebalansen i kroppen. Provet inkluderar Natrium, Kalium och Kreatinin (Na, K, Krea).

Analys Visar

BESTÄLL

Så går det till i korthet

1. Du beställer en hälsokontroll via vårt formulär. I formuläret ingår även en hälsodeklaration.
  2. Betala din beställning i varukorgen.
  3. Du får e-post med information om när och var du kan ta ditt prov.
  4. Du utför ditt blodprov på vald provtagningsenhet. Inför provtagningen har du inte ätit eller druckit sedan midnatt.
  5. Provsvar och utvärdering av resultatet skickas till dig per brev. Du kan även läsa provresultatet online, inloggning med BankID krävs.